رادیاتور های پنلی یا پره ای:

امروزه با توجه به استفاده روز افزون از سیستم های گرمایشی جدید از قبیل پکیج دیواری ، صحبت در مورد اینکه چه نوع رادیاتور می تواند بهترین گرمایش را ایجاد کند داغ شده است . در این میان عمده رقابت بین رادیاتور پنلی و رادیاتور پره ای می باشد. حال قصد داریم در این نوشتار مقایسه ای میان رادیاتور پنلی و رادیاتور پره ای داشته باشیم. 
مقایسه رادیاتور ها از چند جهت انجام می شود که عبارتند از:

میزان گرمایش:

  قطعا این فاکتور در ذهن خریدار رادیاتور یکی از مهمترین فاکتور ها به شمار می رود زیرا که مصرف کننده تمایل دارد که بتواند ایده آل تربن و بهترین گرمایش را از رادیاتوری که تهیه می کند دریافت کند. در رادیاتور ها واحدی به نام بازده حرارتی وجود دارد که نشان دهنده میزان  حرارت انتقال یافته می باشد. برای مثال 100 سانت رادیاتور  پنلی ایساتیس 1832 کیلو کالری بر ساعت بازده حرارتی دارد و در مقابل 12 پره رادیاتور پره ای بوتان که همان اندازه 100 سانت را دارد بازده حرارتی برابر 1896 کیلو کالری بر ساعت دارد . پس می توان نتیجه گرفت که یک رادیاتور پنلی و یک رادیاتور پره ای با یک اندازه تقریبا به یک میزان بازده حرارتی دارند.


ماندگاری:

یکی از مواردی که موجب به یک خرید مطمئن می شود کیفیت و ماندگاری یک وسیله می باشد. همانطور که می دانید رادیاتور پنلی از جنس فولاد تولید می شوند و رادیاتور های پره ای از جنس آلومنیوم. واضح است که مقاومت فولاد به نسبت آلومنیوم بالاتر می باشد که همین امر موجب به این شده که اکثر رادیاتور پنلی دارای مدت زمان گارانتی بیشتری می باشند به طور مثال رادیاتور پنلی ایساتیس دارای 15 سال گارانتی تعویض می باشد که در مقابل رادیاتور پره ای بوتان که بالاترین مدت زمان گارانتی را داراست دارای 10 سال گارانتی تعویض می باشد.

تعمیر پذیر بودن:

توجه به این نکته شاید اهمیت زیادی نداشته باشد زیرا که با توجه به مدت زمان بالای گارانتی رادیاتور ها چه پنلی و چه پره ای و اینکه این گارانتی به صورت تعویض می باشد خیلی به ندرت پیش می آید که رادیاتوری نیاز به تعمیر داشته باشد ولی در این مورد می توان ذکر کرد که رادیاتور پره ای در صورتی که یک پره اش سوراخ شود امکان حذف همان پره را دارد اما در رادیاتور پنلی این مورد امکان پذیر نیست و باید کل رادیاتور تعویض گردد

قیمت:

در حال حاضر با توجه به تنوع محصولی فراوان یک خرید مقرون به صرفه دغدغه بسیاری از مصرف کنندگان می باشد. در این مورد شاید بتوان گفت رادیاتور های پنلی با فاصله خوبی از رادیاتور های پره ای پیشی گرفته اند و واضح است که این تفاوت قیمت به دلیل تفاوت متریال استفاده شده است زیرا که قیمت فولاد به نسبت آلومنیوم بسیار پایین تر می باشد. با توجه به اینکه در یک اندازه مشخص مثلا 100 سانت هر دو این رادیاتور ها دارای یک ضریب حرارتی می باشند پس قطعا صرفه اقتصادی با خرید رادیاتور پنلی می باشد.. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در رادیاتور های پنلی لوازم نصب در کارتن محصول وجود دارد ولی در رادیاتور های پره ای باید این لوازم جداگانه خریداری گردد که این خود نیز باعث بالاتر رفتن قیمت تمام شده رادیاتور پره ای می گردد.

زیبایی:

فاکتور زیبایی یکی از مواردی هست که کاملا با سلیقه مصرف کننده ارتباط دارد و به همین دلیل نمی توان مقایسه ای در این مورد داشت اما با توجه به ساختار رادیاتور پنلی که به صورت یکپارچه هستند و بدون درز هستند شاید بتوان گفت با منازل مدرن امروز خانواده ها همخوانی بیشتری دارد و توجه به این نکته نیز دارای اهمیت است که از نظر بهداشتی ، تمیز کردن رادیاتور پنلی به نسبت پره ای آسان تر است. 


قابلیت کارکرد با پکیج دیواری:

 با توجه به فراگیری هر چه بیشتر پکیج دیواری ، اکثر مصرف کنندگان خواستار این هستند که بدانند رادیاتور پنلی یا پره ای با پکیج کارایی بهتری را دارند. با توجه به اینکه جنس مبدل پکیج دیواری از مس می باشد ، مس داخل مبدل با آلومنیوم داخل رادیاتور پره ای تشکیل پدیده پیل الکترولیتی را می کند که این موجب تولید مداوم گاز هیدروژن داخل رادیاتور ها و مدار گرمایش می کند که عملا در رادیاتور پره نیاز مداوم به هوا گیری را ایجاد می کند . البته ذکر این نکته نیز مهم است که این هوا گیری مداوم باعث پایین آوردن عمر مفید پمپ و منبع انبساط پکیج دیواری شما خواهد شد. در نتیجه در صورت استفاده از پکیج دیواری انتخاب رادیاتور پنلی می تواند گزینه بهتری باشد.


نصب بر روی دیوار:

نصب بر روی دیوار رادیاتور پنلی یا پره ای با توجه به اینکه رادیاتور پنلی از آنجا که از فولاد ساخته شده است دارای وزن بیشتری می باشد اما با توجه به ساختار رادیاتور پره ای که از آلومنیوم است دارای وزن کمتری بوده و لذا فشار کمتری را به دیوار ساختمان خواهد آورد.

نتیجه گیری رادیاتور پنلی یا پره ای:

در بالا سعی کردیم بدون هرگونه غرض ورزی  مقایسه ای کامل و جامع میان رادیاتور پنلی پا پره ای داشته باشیم تا شما مصرف کنندگان عزیز بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. شاید بتوان گفت با استقبالی که از رادیاتور پنلی به تازگی شده است بسیاری از تولید کنندگان را به فکر تولید رادیاتور پنلی انداخته است و این رادیاتور ها با کیفیت مختلف به فروش می رسند. در اینجا حتما به این نکته توجه داشته باشید که رادیاتور پنلی هایی که به نام ترکیه ای یا آلمانی فروخته می شود متاسفانه در 90 درصد مواقع غیر واقعی می باشد زیرا که کشور ما از نظر منابع فولاد در منطقه بسیار غنی و می توان گفت توزیع کننده این ماده در منطقه می باشد لذا وارد رادیاتور پنلی با توجه به شرایط گفته شده اصلا به صرفه شخص وارد کننده نمی باشد. می توان گفت تهیه رادیاتور پنلی از یک تولید کننده معتبر داخلی می تواند خیال شما را از بابت گرمایش منزل مسکونی یا محل کار شما تا سالها راحت  نماید . البته به این نکته توجه داشته باشید که تعداد و اندازه رادیاتور پنلی خود را با کمک کارشناسان خبره انجام دهید تا از گرمایش مطبوع لذت ببرید

@@